Visning av avgangsinformasjon: Leseroppgave

by

Bildet nederst i dagens artikkel viser hvordan det vanligste holdeplass-skiltet kan se ut etter mørkets frambrudd (Les artikkelen her aller først, om skilt og kanaler for avgangsinfo).  Dette er et litt dårlig mobil-bilde av noe som er vanskelig å gjengi på bilde uansett, men vi håper det gir en idé. (Vennligst også se bort fra noen tape-striper vi har satt på iforbindelse med noe fin-sikting av pixler… )
Tidsrom for når bakgrunnsbelysningen er på er konfigurerbart,  men tar sitt utgangspunkt i en soloppgangstabell.

Bildet er likevel greitt å bruke for å forklare prinsippene vi har for å gi «prognosevarslene» fra sanntidssystemet. Oppsettet nå er nemlig ganske nær det vi regner med å bruke:

  1. Dersom det er mindre enn 10 minutter igjen til avgang, starter en nedtelling som sier f.eks «7 min».
  2. Dersom det er mindre enn 1 helt minutt igjen til bussen ventes, vil det vises «Nå» i displayet (ikke «0 min» som  i bildet her).
  3. Dersom det er 10 minutter eller mer igjen, vises klokkeslettet for avgang, f.eks «17:30″
  4. Dersom det ikke finnes prognoser for en avgang, markeres det med «ca» foran tidsangivelsene. Da er det de planlagte tidspunktene som vises: avgangstidene fra ruteheftet og ikke sanntid.
Dårlig mobil-bilde av nattbelysning for axentia-skilt

Dårlig mobil-bilde som viser nattbelysning for axentia-skilt

Det er viktig å tenke på at dette er prognoser, og at det ikke er prognoser på sekund-nivå: Bussen dukker opp en gang innenfor tidsrommet «Nå».  Dersom sjåføren klarer å kjøre inn forsinkelsen, vil nedtellingen kunne gå fortere enn vanlig forløp for 10 minutter. Tilsvarende, dersom bussen havner i privatbilkøen igjen, kan minutt-nedtellingen gå langsommere, -eller kanskje stoppe helt opp ( les om våre ambisjoner for håndtering av stillestående kø).

Så: Hvordan skal tidene på skiltet i bildet her leses? Hva vet du nå om de tre neste bussene fra stoppet her, bortsett fra at det er busser som er på vei til sine endeholdeplasser i Stavanger (hhv hpl 40 og hpl 45 ) ?
Bruk gjerne kommentarfeltet under her! Premien for rett svar er en kopp kaffe. på Statoil-stasjonen. Hvis du allerede har gyldig Statoil-kopp :-)

PS.: Ja, teksten «ca Nå» vil kunne forekomme.  Oppgave 2: I hvilke situasjoner skjer det??

About these ads

5 kommentar to “Visning av avgangsinformasjon: Leseroppgave”

  1. Thorgrim Røed Says:

    Rute 1 har vi ingen sanntid for i øyeblikket, men rutemessig passering er nå. Ca.
    Rute 4 har vi ingen sanntid for i øyeblikket, men rutemessig passering er om 7 minutter. Ca.
    Neste rute 1 ankommer reell sanntid 1743.
    Vet vi egt at bussene har «Stvg hpl x» som sitt endestoppested? Dere forteller det i teksten over, og jeg har bodd lenge nok i Oslo til å forstå dette, men hvermannsen skjønner ikke nødvendigvis dette. Tror jeg. For øvrig er det kanskje mulig å få til mer bakgrunnslys?

  2. Eelco Says:

    1) buss 1 Det finnes ikke prognose så da er det mindre enn 1 min i følge avgangstidene fra ruteheftet når bussen kommer. Det er mindre enn 1 min igjen fra nedtelling. (men siden det er ikke prognose kan bussen komme mye senere og).
    buss 4 Det samme som buss 1 men nedtelling har kommet til 7 min.
    buss 1 er prognotisert til avgang kl. 17:13

    2) ca Nå : Det får man når det ikke er prognotisert tid og nedtelling har kommet fram tid avgangstid i følge avgangstid fra ruteheftet.

    Spørsmål 3: Hva viser avgangsinformasjon når bussen har prognotisert tid men er forsinket?
    og hva hvis bussen er tatt ut av drift når bussen fekk motorproblemer underveis? :-)

  3. Rune M. Andersen Says:

    «Ca nå» = «Burde vært her nå ifølge rutetabellen» :)

    Synes det er lettlest og greit, og kjenner igjen «mønsteret» fra AtB i Trondheim. Fint at det brukes samme opplegg, f.eks. er 10 min-regelen enkel å huske. Da vet man uten å tenke at når det står et klokkeslett der er det iallfall mer enn 10 min venting, og man har god tid til å gjøre resten av utregningen i hodet :)

    En ting som er «vanskelig» i Trondheim (på holdeplasser med mange busspasseringer) er at 3-5 linjer info er for lite. Noen ganger rekker alle bussene å passere ila det minuttet det tar å oppdatere skjermene, andre ganger faller de ut av lista fordi sanntidsprognosen øker med 1 min.

    Setter dere opp andre typer skjermer på hyppig betjente holdeplasser, eller evt flere skjermer under hverandre?

  4. Einar Hougen Says:

    Helt riktig!

    (Skal komme tilbake til de andre punktene deres etterhvert )

    -En kaffe til hver av dere er nå på vei ! Hentes på din nærmeste Statoil-stasjon…

    (Skulle en av dere mangle gyldig Statoil-kopp, er det bare å komme innom her på Byterminalen, så skal du få kaffetåren direkte isteden). :-)

  5. Einar Hougen Says:

    @Thorgrim: vi skal prøve å få systemet til å gi litt mer generelle destinasjonstekster, som «Stavanger Sentrum» og «Sandnes», og så må vi drive målrettet markedsføring/opplysning når go-live nærmer seg om et drøyt halvår. Bakgrunnslys er en avveiing også mot batterilevetid, men også her må vi nok prøve&feile litt. Dessuten, som skrevet tidligere, så er egen mobil et alternativ, dersom du ikke kan/vil bruke skiltet vi henger opp (eller lydopplesingsknappen).

    @eelco avgangstiden som vises på skjermen er prognose-tiden, altså når bussen kommer, uavhengig om hvordan den måtte ligge an i forhold til det trykte ruteheftet til enhver tid. Når det gjelder situasjonen der bussen får et havari, så er det nok Avviksmeldinger som vil kunne gi best info. Vi skal skrive en egen artikkel om dette verktøyet, -takk for tipset!

    @Rune Vi har også større «terminal-skjermer» (burde få en egen artikkel, de og?) i leveransen. Disse skal brukes på enkelte knutepunkter, mens et enkelt-stopp er tiltenkt 1 skjerm. Vi ser nok at vi vil kunne få tilsvarende problem på noen spesielle stopp, vi også, og må få fordøye litt på denne saken… Vi setter den på lista over «modnings-punkter» iforbindelse med innkjøringsfasen vår!

    Tusen takk, alle tre, både for hyggelig ros, og for konstruktive innspill!

    -Håper kaffen smakte?

Kommentarer er stengt.


Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 44 andre følgere

%d bloggers like this: